Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ)

Βασικοί Ορισμοί

Ως Σύστημα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ) νοείται κάθε μη επανδρωμένο αεροσκάφος και ο εξοπλισμός για τον εξ αποστάσεως έλεγχό του.

Ως μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος (μηΕΑ) νοείται κάθε αεροσκάφος που λειτουργεί ή προορίζεται να λειτουργεί αυτόνομα ή εξ αποστάσεως χωρίς χειριστή που να επιβαίνει σε αυτό.

Οι όροι UAV (Unmanned Air Vehicles), Drones και RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems), οι οποίοι απαντώνται ευρέως παραπέμπουν στα ΣμηΕΑ.

Κατηγορίες Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ

Η εκμετάλλευση των στρατιωτικών ΣμηΕΑ ταξινομείται βάσει της επικινδυνότητας (risk-based approach) στις ακόλουθες τρεις κατηγορίες:

  • «Ανοικτή» («MIL-UAS-OPEN»), η οποία αφορά στην εκμετάλλευση ΣμηΕΑ, η επικινδυνότητα της οποίας μετριάζεται κυρίως μέσω της εφαρμογής συνδυασμού επιχειρησιακών περιορισμών, απαιτήσεων σχετικά με την επάρκεια του χειριστή και τεχνικών απαιτήσεων του ΣμηΕΑ.
  • «Ειδική» («MIL-UAS-SPECIFIC»), η οποία αφορά στην εκμετάλλευση ΣμηΕΑ όπου, έχοντας αναγνωρίσει τους κινδύνους, ο καθορισμός των μέτρων μετριασμού της επικινδυνότητας προκύπτει από την εκτίμηση επιχειρησιακής επικινδυνότητας (operational risk assessment) μέσω της εφαρμογής ειδικής διαδικασίας και μεθοδολογίας.
  • «Πιστοποιημένη» («MIL-UAS-CERTIFIED»), η οποία αφορά στην εκμετάλλευση ΣμηΕΑ, όπου η επικινδυνότητα που προκύπτει από την υπόψη εκμετάλλευση δύναται να μετριασθεί επαρκώς μόνο με την πιστοποίηση αξιοπλοΐας του ΣμηΕΑ και τη διασφάλιση της αξιοπλοΐας συντήρησης.

Πληροφορίες σχετικά με την κατηγοριοποίηση της εκμετάλευσης των στρατιωτικών ΣμηΕΑ μπορείτε να αναζητήσετε στο Δελτίο Αξιοπλοΐας HNMAA-AWB-00-005.

Η διαδικασία ταξινόμησης της εκμετάλλευσης των στρατιωτικών ΣμηΕΑ παρατίθεται στην ακόλουθη εικόνα.

Η ΕΣΑΑ είναι αρμόδια για την πιστοποίηση της αξιοπλοΐας μόνον των ΣμηΕΑ της, Πιστοποιημένης κατηγορίας.

Πιστοποιημένη κατηγορία εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ

Η εκμετάλλευση ενός στρατιωτικού ΣμηΕΑ ταξινομείται στην «πιστοποιημένη» κατηγορία αν πληρείται τουλάχιστον ένα εκ των ακόλουθων κριτηρίων:

  • Το μηΕΑ έχει μέγιστη χαρακτηριστική διάσταση μεγαλύτερη από 3 μέτρα και προορίζεται να εκτελεί πτήσεις πάνω από συναθροίσεις προσώπων.
  • Προορίζεται για τη μεταφορά προσώπων.
  • Προορίζεται για τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων και παρουσιάζει υψηλή επικινδυνότητα για τρίτα μέρη σε περίπτωση ατυχήματος.
  • Το μηΕΑ φέρει οπλισμό και η πτήση, σε τουλάχιστον ένα σκέλος της, εκτελείται σε περιοχή η οποία δεν είναι πλήρως δεσμευμένη (εναέριος χώρος) και ελεγχόμενη (χερσαία ή θαλάσσια επιφάνεια).
  • Η επικινδυνότητα εκμετάλλευσης του μηΕΑ που έχει υπολογισθεί βάσει σχετικής εκτίμησης επιχειρησιακής επικινδυνότητας δεν μπορεί να μετριαστεί επαρκώς χωρίς πιστοποίηση της αξιοπλοΐας του ΣμηΕΑ.