Η διασφάλιση της αξιοπλοΐας ενός αεροσκάφους ή άλλου αεροναυτικού προϊόντος προϋποθέτει ότι η σχεδίασή του έχει πραγματοποιηθεί με βάση τα διεθνή πρότυπα και συμμορφώνεται διαρκώς με τις απαιτήσεις αξιοπλοΐας που έχουν εκδώσει οι αρμόδιες αρχές αεροπορίας / αξιοπλοΐας.
Η Αξιοπλοΐα Σχεδίασης (Initial & Continued Airworthiness) καθορίζει τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες που σχετίζονται με την αρχική σχεδίαση και πιστοποίηση της αξιοπλοΐας του αεροσκάφους ή άλλου αεροναυτικού προϊόντος (Αρχική Αξιοπλοΐα – Initial Airworthiness), καθώς και στις αλλαγές στην αρχική σχεδίαση ένεκα τροποποιήσεων ή επισκευών, οι οποίες λαμβάνουν χώρα στη διάρκεια της ζωής τους (Διαρκής Αξιοπλοΐα – Continued Airworthiness).
Οι απαιτήσεις Αξιοπλοΐας Σχεδίασης για τα στρατιωτικά αεροναυτικά προϊόντα απορρέουν από τις βασικές απαιτήσεις αξιοπλοΐας που ορίζει το π.δ.85/2020 (Α’198). Οι εν λόγω απαιτήσεις εξειδικεύονται στον ΕΣΚΑ 21 (υπό έκδοση), ο οποίος βασίζεται στις σχετικές ευρωπαϊκές απαιτήσεις αξιοπλοΐας για τα στρατιωτικά αεροσκάφη που έχει εκδώσει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας (EMAR 21), καθώς και στις λοιπές σχετικές διοικητικές πράξεις της ΕΣΑΑ.
Οι κύριες δραστηριότητες που καλύπτει η Αξιοπλοΐα Σχεδίασης είναι:
- η πιστοποίηση της σχεδίασης νέου τύπου αεροσκάφους ή άλλου αεροναυτικού προϊόντος,
- η πιστοποίηση της αξιοπλοΐας μεμονωμένου αεροσκάφους ή άλλου αεροναυτικού προϊόντος μετά την παραγωγή του,
- η πιστοποίηση της σχεδίασης εξαρτημάτων και μη εγκατεστημένου εξοπλισμού,
- η συμμόρφωση των οργανισμών σχεδίασης και παραγωγής με τις απαιτήσεις αξιοπλοΐας,
- η έγκριση αλλαγών στην εγκεκριμένη σχεδίαση αεροσκαφών ή άλλων αεροναυτικών προϊόντων ένεκα απαιτήσεων τροποποιήσεων και επισκευών,
- η χορήγηση στρατιωτικής άδειας πτήσης (Military Permit to Fly – MPtF) σε αεροσκάφη που δεν πληρούν ή δεν έχει αποδειχτεί ότι πληρούν τις εφαρμοστέες απαιτήσεις αξιοπλοΐας, αλλά είναι εντούτοις ικανά να εκτελέσουν ασφαλή πτήση υπό καθορισμένες συνθήκες και περιορισμούς.